كتبت سحر مهني
عمرك ما هتشوف إنسان بيعبر عن الحب زي رسول الله-صلى الله عليه وسلم-:
بتلاقيه وهو طالع على جبل أحد يقول "هذا جبل أحد نحبه ويحبنا".
بتلاقيه شاف جمل صاحبه بيعنف فيه بيحضنه ويمسح على دمعه ويقول"الراحمون يرحمهم الله"
بتلاقيه واقف على المنبر يقول: أحب الناس على قلبي"عائشه"!
قدام أفواج الرجال لم يستحي من حبها يوما
بتلاقيه خلص الصلاة وقال لـ معاذ هات يديك أسبح عليها ويقول "والله لأني أحبك يامعاذ!"
بتلاقيه ماشي في طرقات مكة بعد الفتح ويقول:
"ها هنا حجر كنت ألقي عليه السلام "
بتلاقيه بيحضن الحسن والحسين ويقول" ريحانتا قلبي".
بتلاقيه في حركة معتادة يقبل فاطمة ابنته بين عينيها ويقول:" بضعة مني"
بتلاقيه يضحك مع أبو هريرة ويقول: "من أحبه فقد أحبني"
كلنا عااارفين قد إي كان بيحب أبو بكر الصديق رضوان الله عليه.. و قد إي هو كان ممتن ليه!
إنه يكون في رجل قادر على حب الأماكن والنباتات والجبال والأشخاص!
ويوقف قدام الكل يبوح بالحب عادي!
صلى الله عليك ياخير الورى..
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا وحبيبنا محمد.
الفجر العربي
تعليقات
إرسال تعليق