قال تعالى: {وَجَاءَتْ سَكْرَ‌ةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيد)

قال تعالى: {وَجَاءَتْ سَكْرَ‌ةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيد)
قال تعالى: {وَجَاءَتْ سَكْرَ‌ةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيد)
لما تبقي واقف فى صلاة جنازة، تلاقي أخو المتوفي او إبنه مسك المايك و قعد يقول :
يا جماعة أي دين مادي انا موجود أهو و إبنه كمان، و إننا كفيلين  بأي دين عليه..  خدوه مننا، أما اي دين معنوي أرجووكم أرجووكم أرجووكم سامحوه، من فضلكم سامحوه لأنه في أشد الحاجه لذلك ...
ساعتها جه في بالي هو لو اي حد فينا توفاه الله و ديونه المعنوية دي كانت ( شتيمة لسواق - شتيمة لجاره - شتمت موظف و انا بقضي أي مصلحة -  اتريقت على حد ماشي في الشارع - هزقت عامل في أي مكان علشان مش عاجبني - اديت حد حاجة فيها عيب و مقولتلوش - فضحت سر صاحبه حلفني بالله ما يطلع ؟ - اتكلمت في عرض ناس علشان القعدة الحلوة فرضت ده ... الخ )
يا ترى الناس دي هنجيبها منين عشان تسامحنا ساعتها ؟

" وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ عَلَى وُجُوهِهِمْ -يوم القيامة إلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟!".
من لم يكن له واعظاً… فالموت يكفييه.. 
اللهم إنك عفواً تحب العفو فاعفوا عنا…
منقول
صافيناز زادة

تعليقات